Little Greene Paint & Wallpaper Blog

  • London Wallpapers V

     

    Little Greene lanceert London Wallpapers V; een erfgoedcollectie vol rijke behangontwerpen.

     

    Wilton - Pad

     

    Ter aanvulling van de bestaande behangcollecties heeft Little Greene haar 13e behangcollectie geproduceerd: London Wallpapers V. Geïnspireerd op bijna 250 jaar interieurdecoratie, van 1690 tot het midden van de 20e eeuw, is ‘London Wallpapers V’ een behangverzameling van authentieke erfgoeddesigns. Stuk voor stuk zijn de ontwerpen passend gemaakt en
    vakkundig gekleurd voor hedendaagse interieurs.

    Op één uitzondering na, zijn de elf ontwerpen uit de London Wallpapers V-collectie gebaseerd op fragmenten, die zijn opgeslagen in het behangarchief van English Heritage in Wrest Park, Bedfordshire. De fragmenten werden verwijderd tijdens de conservatie van 18e- en 19e-eeuwse Londense huizen en in de archieven zorgvuldig bewaard. De uitzondering is een primeur
    voor Little Greene en English Heritage; het originele behangontwerp bekleedt immers nog steeds de muren in Brodsworth Hall, een elegant en nauwkeurig in stand gehouden Victoriaans landhuis in Zuid Yorkshire.
    Het oudste bronmateriaal voor London Wallpapers V dateert uit de tijd dat behang eigenlijk nog niet bestond. Het betreft een decoratief stuk leer uit 1690, dat als een hangende muurschildering zou zijn getoond, in plaats van tegen de muur geplakt. Ander bronmateriaal zijn damasten met handblokdrukprint, delicate neoklassieke fragmenten, met de hand gestencilde patronen en authentieke ontwerpen uit de Georgiaanse en Arts & Crafts-periodes.

    London Wallpapers V omvat vier nieuwe behangontwerpen, gecombineerd met bestsellers van London Wallpapers II en III. Deze zijn geüpdatet door de toevoeging van vijftien nieuwe kleuren, zoals Hellebore, Acorn, Comet, Carousel, Nordic, Ash, Marle en Gypsum.

     

    NIEUWE BEHANGDESIGNS

     

    Brodsworth - Empress

     

    Brodsworth c.1863

    Een levendig en boeiend behangontwerp met opvallende vogels en delicate bloemmotieven. Met een licht reliëf en rijkelijk vergulde details, was het patroon oorspronkelijk ontworpen om gestempeld leer te imiteren. Het behang is gebaseerd op vroeg 18e-eeuws Frans textiel en meubilair, met panelen, gekrulde versieringen en kruisarceringen. Het werd gevonden in Brodsworth Hall in Zuid Yorkshire; een elegant Victoriaans landgoed, dat eigendom was van de familie Thellusson. Het behang, dat zowel in de bibliotheek als in de ontbijtkamer in omgekeerde kleurstelling werd toegepast, was beslist een favoriet van het gezin en is nog
    steeds ter plekke aanwezig. (Verkrijgbaar in 3 kleuren).

     

     

    Brook Street - Etruscan

     

    Brook Street c.1895

    In totaal verschillende tijdperken waren twee naburige huizen, in het modieuze Brook Street in Mayfair, de thuisbasis voor respectievelijk de barokcomponist George Frideric Handel en de rockmuzikant Jimi Hendrix. Hendrix bracht een deel van zijn kortstondige muzikale carrière door in een flat op nummer 23; hetzelfde pand, waaruit dit patroon afkomstig is. Het geweven,
    rietachtige ontwerp is typerend voor de late 19e eeuw. Een all-over patroon op een licht geborstelde ondergrond, dat een zachte textuur in zijn motief bevat. (Verkrijgbaar in 5 kleuren).

     

     

    Carlton House Terrace - Blue Plume

     

    Carlton House Terrace c.1885

    Een flamboyant design met pauwenveren, dat werd gevonden op de zolder van 18 Carlton House Terrace; een prachtige rij gestucte huizen met uitzicht op The Mall in Londen. Oorspronkelijk werd het ontwerp machinaal gedrukt in het groen op een gele achtergrond. Er is een moderne druktechniek toegepast, om het originele ontwerp nauwkeurig na te bootsen. Een oordeelkundig gekozen vleugje kleur in de pauwenveer maakt dat het design past binnen hedendaagse interieurs. (Verkrijgbaar in 5 kleuren).

     

     

    St James's Park - Suede Fade

     

    St James’s Park c. 1940

    Dit grote damastpatroon werd gevonden in Marlborough House, naast St James’s Park; een groots onderkomen, dat werd ontworpen door Christopher Wren en dat de thuisbasis was van de hertogin van Marlborough. Zij was een vriendin en vertrouweling van Queen Anne. Men gelooft dat het behang, van origine een donkerblauw gevlokt ontwerp op een lichtblauwe
    ondergrond, betrekkelijk recent is. Hoewel de oorsprong van het algemene behangontwerp Victoriaans is, is het ontwerp als zijdestof zelfs nog ouder. De twist in deze interpretatie is het licht-naar-donker ombré-effect, waarbij de muur aan de onderkant een opvallende kleur heeft en naar boven toe lichter uitloopt. Hierdoor voelt een ruimte groter en lichter aan dan bij een
    conventioneel damastontwerp. St. James’s Park is een paneelontwerp van drie panelen, die samen één volledig patroon vormen. (Verkrijgbaar in 4 kleuren).

     

    BESTAANDE ONTWERPEN

     

    Bedford Square - Acorn

     

    Bedford Square ca.1900

    Een van de meest indrukwekkende pleinen in Londen, Bedford Square, is oorspronkelijk aangelegd in 1775-6. Tot aan de Tweede Wereldoorlog werden de meeste huizen daar bewoond door advocaten, architecten, uitgevers en andere professionals. Het origineel van dit behang komt uit een woning aan dit plein. Het ontwerp is kenmerkend voor de late 19e en vroege 20ste eeuw. Een van de nieuwe kleurstellingen betreft een verkwikkende groene keuze, welke de kleuren Acorn, Acorn Mid en Puck bevat. De frisgekleurde ondergrond, in combinatie met de donkergroene fijne lijnen in de kleur Puck, geeft het ontwerp een meer eigentijdse
    look en feel. Er is ook een roze kleurstelling, met een China Clay-ondergrond gecombineerd met zachte, vrouwelijke Helleboreen Blush-highlights. (Verkrijgbaar in 3 bestaande kleuren uit London Wallpaper III en 2 nieuwe kleuren).

     

     

    Lansdowne Walk - Nordic

     

    Lansdowne Walk ca.1910

    Een Arts & Crafts-motief naar Voysey. Voysey was een voorloper binnen deze beweging, maar was misschien meer beroemd als architect, dan als behangontwerper. Hoewel dit kleurrijke behang werd verwijderd uit een 19e-eeuws huis in Kensington, dateert het feitelijke ontwerp uit het begin van de 20ste eeuw. (1 bestaande kleur uit Londen Wallpapers II en 4 nieuwe kleuren).

     

    Lauderdale - Stone

     

    Lauderdale ca.1820

    Dit behang geeft een variatie op een gestreept thema weer en dateert van rond 1820. Het oorspronkelijke fragment werd ontdekt in een huis uit de 16e eeuw; Lauderdale House op Highgate Hill, dat uitzicht heeft op Hampstead Heath. Het ontwerp is het gevolg van sjabloneren in plaats van blokprint: een effen groen papier werd hiervoor bevestigd op een jute doek, welke over de muur was gespannen, en werd vervolgens ter plekke gestencild. (2 bestaande kleuren uit London Wallpapers II en 1 nieuwe kleur).

     

    Lower George St - Carousel

    Lower George St ca. 1810

    Een abstract behang dat, ondanks zijn hedendaagse uiterlijk, waarschijnlijk dateert uit het begin van de 19e eeuw. Dergelijke ontwerpen waren toen enorm populair. De oorspronkelijke kleurstelling, met oranje sterren op een rozegele ondergrond, werd ontdekt op een bovenverdieping van een commercieel gebouw. Dit gebouw werd in het begin van de 19e eeuw opgeknapt, maar was hoogstwaarschijnlijk veel ouder. (3 bestaande kleuren uit Londen Wallpapers II en 2 nieuwe kleuren).

     

     

    Marlborough - Glacé

     

    Marlborough c.1915

    Een grootschalig patroon, dat doet denken aan een vroeg 20ste eeuwse-interpretatie van een Robert Adam’s ontwerp. Dit behang werd vlak na de dood van Queen Mary ontdekt, die tot 1953 in Marlborough House woonde. Daarna werd het huis het hoofdkwartier van het Gemenebest-secretariaat. (4 bestaande kleuren uit Londen Wallpapers II en 2 nieuwe kleuren).

     

     

    New Bond Street - Hide

     

    New Bond Street ca.1690

    Dit fragment, van een lederen wandbekleding met reliëfdruk, is gebaseerd op één van de oudste documenten in het behangarchief van English Heritage. Het dateert eigenlijk uit een tijd, voordat behang bestond. Het betroffen panelen van geverfd leer, met meestal een reliëfbloemmotief. Dit was een populaire, doch dure vorm van decoratie in de late 16e en 17e eeuw. De panelen werden aan elkaar genaaid om grootschalige, decoratieve wandbekleding te maken. Dit gebeurde op dezelfde manier, zoals banen behang naast elkaar worden gehangen om een indrukwekkender statement te creëren. (4 bestaande kleuren uit London Wallpapers III).

     

     

    Wilton - Pad

    Wilton c.1760

    Een klassiek damastontwerp, dat heel typerend is voor de populaire, grootschalige granaatappelpatronen uit het midden van de 18e eeuw. Dit zou oorspronkelijk een gevlokt behang zijn geweest, dat in een groots Engels huis hing. Gevlokt behang was een Engelse specialiteit en in feite een imitatie van duur textiel. Desalniettemin was de productie van gevlokt behang kostbaar. Hierdoor vertegenwoordigde het een overtuigend statement van luxe en sociale status. (3 bestaande kleuren uit London Wallpapers III en 4 nieuwe kleuren).

     

  • London Wallpapers V

     

    Little Greene lanceert London Wallpapers V; een erfgoedcollectie vol rijke behangontwerpen
    Ter aanvulling van de bestaande behangcollecties heeft Little Greene haar 13e behangcollectie geproduceerd: London Wallpapers V. Geïnspireerd op bijna 250 jaar interieurdecoratie, van 1690 tot het midden van de 20e eeuw, is ‘London Wallpapers V’ een behangverzameling van authentieke erfgoeddesigns. Stuk voor stuk zijn de ontwerpen passend gemaakt en vakkundig gekleurd voor hedendaagse interieurs.

     

    Carlton House Terrace - Blue Plume

     

    Op één uitzondering na, zijn de elf ontwerpen uit de London Wallpapers V-collectie gebaseerd op fragmenten, die zijn opgeslagen in het behangarchief van English Heritage in Wrest Park, Bedfordshire. De fragmenten werden verwijderd tijdens de conservatie van 18e- en 19e-eeuwse Londense huizen en in de archieven zorgvuldig bewaard. De uitzondering is een primeur voor Little Greene en English Heritage; het originele behangontwerp bekleedt immers nog steeds de muren in Brodsworth Hall, een elegant en nauwkeurig in stand gehouden Victoriaans landhuis in Zuid Yorkshire.

     

    Brodsworth - Empress

     

    Little Greene behang is nationaal en internationaal verkrijgbaar via een netwerk van verf- en behangspeciaalzaken of online via www.littlegreene.nl.

     

  • Request your complimentary 'Green' colourcard...

     

    Sage & Onions 288, Tea with Florence 310

     

    Our latest collection, 'Green' is now available to order through our network of stockists and online.

    The card features a selection of 31 beautiful greens, each with a noteworthy origin, and each with an important place in contemporary interior design. There are 20 National Trust-derived shades, plus several important greens from Little Greene’s archives and the current colourcard have also been included.

    In true Little Greene fashion, the card and its contents are designed to be easy to use and choose from. Divided into five columns, the collection is loosely arranged to represent each of the key green families: grey greens, neutral greens, yellow greens, blue greens and turquoise greens.

     

    'Green'

     

    Request your complimentary 'Green' colourcard to plan your next decorating project.

     

     

    'Green' Moodboard, Fabric - @mollymahonblockprinting

     

     

  • 18th Century Wallpapers

     

    London was the epicentre of the emerging wallpaper industry in the 18th century and many of the designs reproduced by Little Greene originate from particular London addresses. Some can even be identified with a particular room in the house.

    Woodblock Trail - Union (1735)

     

    Although paper making and printing was still undertaken entirely by hand, there was already a variety of innovative print effects such as 'flocking' and the cheaper version, 'mock flock.'

     

    Albemarle St - Astral & Vapour (1760)

     

    Cranford - Wheat (1765)

     

    By the end of the century, paper hangers were regularly decorating rooms using full lengths of pre-printed paper to achieve the same effect as a traditional artisan decorator, who would have painted individual scenes around the walls of a room for an all-over effect.

     

    Woodblock Mono - Knightsbridge (1735)
    New Bond St-Burnish (1690)
  • Finishes for walls and ceilings...

     

    Royal Navy

     

    Little Greene emulsion paints are water-based, environmentally-friendly, and are of the highest opacity which means fewer coats, no drips and edges which can be finished with precision.

    All these paints are virtually odour free and touch-dry within a couple of hours.

     

    Scree

     

    Intelligent Matt Emulsion

    One of our most environmentally-friendly paints, formulated to provide the ultimate performance, superb depth of colour and a matt finish. The 100% acrylic formulation resists staining, provides exceptional washability and is 15 times tougher than ordinary matt emulsion paints. An ideal choice for high traffic areas, including hallways, kitchens, bathrooms, living areas and playrooms.

     

     

    Sage Green & Mortlake Yellow

     

    Absolute Matt Emulsion

    Renowned for being very matt and chalky with ultimate flatness, a feature of the high pigmentation and quality materials used. Ideal for general usage in bedrooms, lounges and studies or where a classic, very flat matt finish is desired.

     

    Pleat & Aquamarine - Mid

     

    Browse here.

  • Sampling Colours Within The Home

     

     

    There is no avoiding that testing colours in situ is an essential part of the journey of choosing colour. All 191 shades in the Little Greene palette are available in 60ml tester pots.

    Many site-specific factors will affect the way colours appear - the two main ones being lighting conditions and adjacent colours.

     

     

    With this in mind, it's a good idea to test in more than one location, applying two coats over as large an area as you can. Observe them in daylight and artificial light, the difference can be quite significant. Avoid positioning small swatches of several colours immediately next to one another - each will affect the way the others read.

    Also, try to avoid comparing the swatch to bright white as this can be misleading.

    Browse the Little Greene palette to inspire your next project.

  • 'Green'

     

    Sage & Onions, Tea with Florence

     

    Begin 2018 is Little Greene een samenwerking aangegaan met National Trust. Dit heeft geleid tot een uitgebreid verfonderzoek in de huizen en tuinen van National Trust, welke verspreid liggen over Engeland, Wales en Noord-Ierland. Het vinden van nieuwe, originele kleuren én het vertellen van verhalen over de mensen, die als eerste van deze kleuren genoten, is wat Little Greene drijft. Het resultaat is de prachtige nieuwe kleurenkaart GREEN.

     

    Hidey Hole, Loft White

     

    Net zoals de vorige capsulecollecties met een kleurenthema - de collecties GREY, BLUE en PINK - lanceert Little Greene nu GREEN; een ongeëvenaarde selectie van 31 prachtige groentinten, elk met een opmerkelijke oorsprong en elk met een belangrijke plek in hedendaags interieurdesign. Twintig van deze kleuren hebben hun oorsprong in National Trust erfgoed. Daarnaast zijn in de GREEN kleurenkaart ook enkele belangrijke groentinten uit de Little Greene archieven en de huidige kleurenkaart opgenomen.

     

    Tea with Florence, Harley Green

     

    Acorn, Hopper

     

    De GREEN kleurenkaart is geïnspireerd op uiteenlopende bronnen, zoals de boerderij in Cumbria van Beatrix Potter (auteur Pieter Konijn), de ronddraaiende schrijvershut van de 19e-eeuwse toneelschrijver George Bernard Shaw en zelfs de mythische vogels van het behang, welke rococo-meubelmaker Chippendale in de 18e eeuw in het Palladiaanse huis Nostell Priory ophing. Zodoende bevat GREEN een aantal intrigerende verhalen en een scala aan schitterende groenen in een uitgebreide reeks van tinten.

     

    Jewel Beetle, Chocolate Colour, Pique

     

    Zoals je van Little Greene gewend bent, is de kleurenkaart dusdanig ontworpen, dat deze eenvoudig te gebruiken is. De collectie is verdeeld in vijf kolommen en schematisch gerangschikt om de belangrijkste ‘groenfamilies’ weer te geven: grijsgroen, neutraal groen, geelgroen, blauwgroen en turquoise groen.

     

    Pall Mall, Trumpet

     

    David Mottershead, Managing Director van Little Greene, is enthousiast over de nieuwe collectie: “Middels de samenwerking met National Trust kregen wij toegang tot meer dan 350 belangrijke historische interieurs. Hierdoor kregen wij een ongeëvenaarde kans om ons te verdiepen in een prestigieuze en eclectische mix van decoratieve stijlen. De vele inspiratiebronnen, die we tot onze beschikking hadden, maakten het een fascinerende
    taak. Het moeilijkste gedeelte was het terugbrengen van de bevindingen tot een kleinere selectie van kleuren, die de interieurontwerpers van vandaag zullen verwelkomen.”

     

    Aquamarine, Ambleside, Aquamarine - Pale

     

    Wormwood, Edith's Eye, Pique

     

    Clare Brown, Head of Brand Licensing van National Trust, voegt toe: “We zijn erg blij met de samenwerking met Little Greene. Hierdoor is iedereen in staat Brits erfgoed in huis te halen. Little Greene en National Trust hebben een wezenlijke synergie. Bij beiden spelen behoud, restauratie en heruitvinding een centrale rol. De GREEN kleurenkaart is een keuze, welke geïnspireerd is op onze eerste samenwerking: groen is de kleur van National Trust en het roept beelden op van de grote hoeveelheid aan parken en platteland, die wij verzorgen, waardoor
    mensen ervan kunnen blijven genieten.

     

    Ulla, North Brink Grey, Putti

     

    Van elk verkocht Little Greene verfblik zal een bijdrage worden overgemaakt naar National Trust ter ondersteuning van hun werkzaamheden. Toekomstige generaties kunnen zo blijven genieten van historisch erfgoed. Daarnaast zal Little Greene de behoud- en restauratiewerkzaamheden van National Trust ondersteunen door verf te doneren, om daarmee weer kleur en leven te geven aan de meest geliefde panden en parken van het Verenigd Koninkrijk.

     

    Puck, Slaked Lime

     

    Ho Ho Green

     

    Aquamarine - Mid, Three Farm Green, Lamp Black

     

    Blush, Sir Lutyens Sage, Invisible Green

     

    Little Greene lanceert de GREEN kleurenkaart in september 2018 op Decorex in Londen. De verf van Little Greene is nationaal en internationaal verkrijgbaar via de betere verf- en behangspeciaalzaken of online via www.littlegreene.nl.

     

     

  • Binnenkort beschikbaar...

     

    Sage & Onions 288 & Tea with Florence 310

     

    Begin 2018 is Little Greene een samenwerking aangegaan met National Trust. Dit heeft geleid tot een uitgebreid verfonderzoek in de huizen en tuinen van National Trust, welke verspreid liggen over Engeland, Wales en Noord-Ierland. Het vinden van nieuwe, originele kleuren én het vertellen van verhalen over de mensen, die als eerste van deze kleuren genoten, is wat Little Greene drijft. Het resultaat is de prachtige nieuwe kleurenkaart GREEN.

     

    Jewel Beetle 303, Chocolate Colour 124 & Pique 299

     

    Net zoals de vorige capsulecollecties met een kleurenthema - de collecties GREY, BLUE en PINK - lanceert Little Greene nu GREEN; een ongeëvenaarde selectie van 31 prachtige groentinten, elk met een opmerkelijke oorsprong en elk met een belangrijke plek in hedendaags interieurdesign. Twintig van deze kleuren hebben hun oorsprong in National Trust erfgoed. Daarnaast zijn in de GREEN kleurenkaart ook enkele belangrijke groentinten uit de Little Greene archieven en de huidige kleurenkaart opgenomen.

     

    Blush 267, Sir Lutyens' Sage 302, Invisible Green 56

     

    De GREEN kleurenkaart is geïnspireerd op uiteenlopende bronnen, zoals de boerderij in Cumbria van Beatrix Potter (auteur Pieter Konijn), de ronddraaiende schrijvershut van de 19e-eeuwse toneelschrijver George Bernard Shaw en zelfs de mythische vogels van het behang, welke rococo-meubelmaker Chippendale in de 18e eeuw in het Palladiaanse huis Nostell Priory ophing. Zodoende bevat GREEN een aantal intrigerende verhalen en een scala aan schitterende groenen in een uitgebreide reeks van tinten.

    Little Greene lanceert de GREEN kleurenkaart in september 2018 op Decorex in Londen. De verf van Little Greene is nationaal en internationaal verkrijgbaar via de betere verf- en behangspeciaalzaken of online via www.littlegreene.nl.

     

  • Marylebone Press Preview - 26/6/2018

     

    Journalists and bloggers attended a press preview of our upcoming capsule collection at the Little Greene Marylebone showroom on Tuesday 26th June.

    Managing Director, David Mottershead presented guests with the refreshing new palette of authentic National Trust paint colours which will be launched at Decorex on the 16th of September.

    We look forward to sharing the new collection with you.

     

  • USING EXTERIOR PAINT ON WOODWORK

    Finding the right exterior paint that remains both true to colour whilst upholding longevity can be tricky. Luckily, our range of outdoor paints allow you to select the boldest shades with confidence, without the hindrance of weathering.

    Colour that remains as true on exterior surfaces as they do interior gives the reassurance of a continual colour journey, flowing effortlessly throughout your home and outside space.

    Use James 108 for window sills and trims on exterior surfaces for a gentle, natural finish.

    Like any exterior surface, using paint on woodwork can come with its limitations, which is why each of our suitable finishes are pliable, durable and available in all colours. The excellent opaque finish and penetration of our Intelligent exterior eggshell makes it the favourite for exterior joinery. With its self-priming properties on new and bare wood, the water-based odourless finish applies with ease.

    Make an impact with Mister David 47 for a bold finish on exterior wood. Woodwork: Loft White 222

    Intelligent gloss is a quick-drying alternative to oil gloss. As a tough, washable paint with a high gloss sheen, paint your desired colour with confidence knowing that your desired shade is protected and safe from weathering. Or for a flatter finish, our Tom’s oil eggshell is the preferred finish of one of our senior chemists. With a sophisticated low sheen, it boasts excellent penetration and flow applying perfectly on primed exterior woodwork.

    Use strongly contrasting colours for a vibrant scheme. Spearmint 202, Garden 86 and Carmine 189 (L to R) guarantee a bold punch of colour. Wall and Bench: Dark Lead Colour 118

    Alternatively, our Traditional oil gloss offers a timeless high sheen finish. Fully washable, it has the highest cover per square meter of our woodwork paint and maintains a timeless finish on all exterior woodwork surfaces, making it one of the smartest choices for exterior woodwork.

    Pair Trumpet 196 with Turquoise Blue 93 for a strong contrast in your outdoor living space. Summer House: Lamp Black 228

Artikelen 11 tot 20 van 78 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. ...
  7. 8